Princip for klassedannelse på Solbakkeskolen

Princip for Klassedannelse 1.8. 2024

• 9. årgang: De nuværende klasser fastholdes som udgangspunkt resten af folkeskoletiden. Der kan dog sagtens laves samarbejde på tværs af årgangen.

• 1.-8. årgang vil som udgangspunkt forblive i egen klasse i en opstartsfase, medmindre klasserne skal lægges sammen til én klasse efter sommerferien. Vi har i opstartsfasen fokus på at se eleverne som en årgang, og have et særligt fokus på holddannelse på tværs af klasserne på årgangen. Endelig klassedannelse vil finde sted i uge 41.

• Klassedannelse for kommende børnehaveklasser vil finde sted i uge 41.

• Det er til enhver tid skolens ansvar at skabe klasser med så gode læringsforudsætninger som muligt i forbindelse med klassedeling og klassesammenlægning. Dialog med forældrene medvirker til, at forældrene til enhver tid kender til grundlaget for sammenlægningen eller delingen.

Derfor vægtes:

• At beslutningen om ændring i klassesammensætning ligger hos skolens ledelse.
  • At ændring i klassesammensætning foregår på en måde, så den kan højne læring og trivsel.
  • At elever og forældre er løbende informeret og oplever gennemsigtighed i processen.
  • At særlige hensyn fra relevante faggrupper tilgodeses; herunder PPR.
  • At følgende kriterier indgår i vurdering: Elevernes læringsforudsætninger, kønssammensætning, etnicitet, interesser, sociale relationer, selvstændighed, trivselshensyn, motivation, klassestørrelse.

Mål med klassedeling:

• At skabe det bedst mulige fundament og dynamik for læring i den enkelte klasse.
  • At understøtte trivsel og alsidig udvikling.
  • At alle elever har betydende relationer i klassesammensætningen.

• Der arrangeres månedlige fællesaktiviteter i skoleåret 23/24 for alle årgange på tværs af de to skoler, som understøtter venskaberne på tværs af skolerne.

• Alle klasseteams afvikler overleveringsmøder i løbet af foråret, når de nye klasseteams er fastsat.

• Alle nye klasser har forældremøder med deres lærer-pædagogteam og kan se deres nye lokaler på Solbakkeskolen i perioden maj - start juni 2024.